Svar: Rismælk og soyamælk
7. februar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Katrine
For at starte med dit sidste spørgsmål først: Børn med komælksallergi, de tilbydes de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac og mange af dem helt op til 3 års alderen.
Med hensyn til rismælk, soyamælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
Hvorvidt det skader jeres datter at få alternative mælkeformer tør jeg ikke svare på, men ud fra det sundhedsstyrelsen skriver, så kan det ikke anbefales. Hun har brug for de vitaminer, mineraler og proteiner, som hun kan få via mælken. Da du fortæller at I ikke selv drikker komælk og ikke ønsker at begynde på det, så tænker jeg at du så endten skal fortsætte med at amme meget længe eller også skal du drøfte med lægen, hvorvidt I bør give jeres datter speciel erstatning, så hun får den kalk og de mineraler osv. som hun har behov for.
Det lyder som om at jeres datter får rigtig meget forskelligt og nyder stor glæde af varieret kost. Det lyder rigtig fint og helt okay, at hun holder lidt pause fra grøden. Med hensyn til at spise med ske, så skal I være opmærksomme på at de fleste børn først mestrer dette omkring 16 måneder...:o)
Hvorvidt hun skal have smoothies med rismælk eller soyamælk, synes jeg må være en lægelig vurdering og jeg synes det er helt relevant at I drøfter det med jeres læge, hvis I slet ikke indtager nogen former for komælk (surmælksprodukter, ost, smør osv).
Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at være rigtig godt igang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske